torsdag

Velkommen!

Snup en drink i entréen, eller opskriften på den ihvertfald :)

Da denne blog er ny, vil jeg benytte muligheden for at fortælle kort om hvem jeg er, og omkring idéen bag denne nye shinny blog.
Jeg hedder Nynne, er 20 år gammel, bor sammen med min forlovede på djævleøen og vi venter vores første barn til juli, en lille Tarzan!
Jeg betragter en blog som en digital dagbog/kogebog, hvor jeg har mulighed for at eksperimentere og dele mine underlige idéer og opskrifter med andre. 
Jeg har tidligere blogget om kager og desserter på denne side, men har nu valgt at lægge stilen om, så nu er det hovedsageligt sunde opskrifter.
Jeg spiser aldrig rigtigt de kager/desserter jeg laver, elsker at lave dem og glæde andre med dem, så opskrifterne forsvinder ikke helt fra siden, bare pas på du ikke går helt i sukkerchok :)
Der er en deklation med kcal/KJ, protein, kulhydrat, fedt, fedtsyrer og kostfibre under alle mine opskrifter. 
Det er ikke for at skræmme nogle væk, det er hovedsageligt for min egen skyld, for vil gerne vide hvad det er jeg propper i munden, og da min forlovede er triathlet, så vil jeg også sikre mig at han får den rigtige mængde energi/protein m.m.
Jeg har meget sarte smagsløg, så kaffe, mørk chokolade med 75+%, øl, broccoli, grape og blomkål er alt for bittert for mig.
I bund og grund kan man vel bare sige, at jeg aldrig har lært, at nyde nogle af de overstående, men ja jeg er er villig til at prøve at lære at elske dem, og bruger dem da også i mine opskrifter, men det er ikke de ingredienser som jeg kommer til at skrive forfærdelig meget om.
Da det er den første poste, vil jeg da gerne byde dig på en velkomstdrink, eller opskriften på en;

Wannabe Mojito
Til 2 personer
½ citron
6 blade basilikum
evt. mynteblade
2 spsk rørsukker sirup
2-3 dl isterninger
3 dl æblejuice
Danskvand
Skær citronen i små både.
Kom dem i et højt glas sammen med basilikum, mynteblade og honningen.
Mas blandingen let med en morter, kom isterninger i og tilsæt æblejuice og danskvand. 
Pynt evt. glasset med en citron båd og en basilikumkvist og servér straks.
TIP:
Opskriften er alkoholfri, men man kan sagtens skifte danskvanden ud med f.eks vodka eller rom. 
Energi 86 KJ/20,5 kcal/100g
Protein                                      0,1g
Kulhydrat                                   4,7g
Fedt                                          0,1g
Mættede fedtsyrer                    0g
Monoumættede                        0g
Polyumættede fedtsyrer          0,1g
Kostfibre                                    0,1g
Og med 4 cl vodka med en procent på 37,5%
Energi 238 KJ/56,8 kcal/100g
Protein                                      0,1g
Kulhydrat                                   5,5g
Fedt                                          0,1g
Mættede fedtsyrer                    0g
Monoumættede                        0g
Polyumættede fedtsyrer           0,1g
Kostfibre                                    0,1g
Og med 4 cl rom med en procentdel på 37,5%
Energi 265 KJ/63 kcal/100g
Protein                                      0,1g
Kulhydrat                                   5,4g
Fedt                                          0,1g
Mættede fedtsyrer                   0g
Monoumættede                       0g
Polyumættede fedtsyrer         0,1g
Kostfibre                                   0,1g
Mousserende æble
ca. 1 liter
1 æble
½ dl citronsaft
½ vaniljestang
knust is
1 liter æblecider.
Halver æblet og fjern kernehuse m.m. og skær det i meget tynde skiver.
Kom æbleskiverne i en kande og dryp med citronsaft.
Tilsæt vanilje og knust is, og hæld æblecider over.
Lad det trække 3-4 minutter og server.
Energi 310 KJ/74 kcal/100g
Protein                                       0,3g
Kulhydrat                                    2,1g
Fedt                                         0,31g
Mættede fedtsyrer                   0g
Monoumættede                       0g
Polyumættede fedtsyrer           0g
Kostfibre                                    0,2g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar